×
Ontwikkel een quiz
Schrijf fanfiction
Mijn testen
Categorieën
▼
Acteurs
Boeken
Carrière
Cartoon & Manga
Denktesten
EQ Tests
Testen voor fans
Fanfictions
Film
Games en spelletjes
Gezondheid
IQ tests
Kennis
Liefde & relaties
Muziek
Onschuldtesten
Persoonlijkheid
Rijbewijs
Satire / Ironie / LOL
Sterren
Sport
Talen
Top 10 lijstjes
TV series
Sociale medias
Voor mannen
Voor vrouwen
Nieuwe testen
Categorieën
Acteurs
Boeken
Carrière
Cartoon & Manga
Denktesten
EQ Tests
Testen voor fans
Fanfictions
Film
Games en spelletjes
Gezondheid
IQ tests
Kennis
Liefde & relaties
Muziek
Onschuldtesten
Persoonlijkheid
Rijbewijs
Satire / Ironie / LOL
Sterren
Sport
Talen
Top 10 lijstjes
TV series
Sociale medias
Voor mannen
Voor vrouwen
Nieuwe testen
Ontwerp
Ontwikkel een quiz
Mijn testen
Schrijf fanfiction
Kennis en Trivia testen
-»
School / Leren / Pedagogiek
Taal kennisbegrippen
17 Vragen - Ontwikkeld door:
Cobie
- Geactualiseerd op:
24.02.2019
- 704 keer opgeroepen
1
De leraar kan bij het hardop denken de leerlingen activeren om mee te denken. Een goed voorbeeld daarvan is:
A. interactief voorlezen
B. het aanbieden van opzegversjes
C. het aanleren van letters
2
2. De term ‘aanvankelijk’ bij lees-en spellingsonderwijs verwijst naar de fase
A. waarin leerlingen het alfabetisch principe ontdekken
C. waarin leerlingen het alfabetisch principe ontdekken en de elementaire lees- en spellinghandeling leren uitvoeren
B. waarin leerlingen en de elementaire lees- en spellinghandeling leren uitvoeren
3
3. Ontluikende geletterdheid is de periode
4-6
0-4 jaar
1e beginselen lezen en schrijven
4
4. Boekoriëntatie houdt in, dat
B. kinderen het verhaaltje begrijpen, dat wordt voorgelezen
A. kinderen begrijpen hoe je met een boek omgaat en hoe een boek in elkaar zit
C. kinderen de opbouw in verhaaltjes leren ontdekken
5
5. Het woord “paddenstoel ”is langer dan het woord “boom”. Dit toont aan, dat kinderen naar de vorm moeten kijken of luisteren in plaats van naar de betekenis. Dit noem je
B. objectivatie
A. synthese
C. discriminatie
6
6. Met het opdelen van woorden in klankstukken stimuleer je het
A. fonemisch bewustzijn
B. fonologisch bewustzijn
C. visueel analyseren van woorden
7
7. Boekoriëntatie is één van de tussendoelen van:
A. beginnende geletterdheid
B. ontluikende geletterdheid
C. gevorderde geletterdheid
8
8. Kenmerkend voor het interactief voorlezen is de interactie tussen leraar en leerlingen
B. voorafgaand aan de tekst
A. voorafgaand, tijdens en na het voorlezen van de tekst
C. na het voorlezen van de tekst
9
9. Leerlingen begrijpen dat illustraties en tekst samen een verhaal vertellen
A. Dit is een van de doelen van boekoriëntatie
C. Dit is een van de doelen van het alfabetisch principe
B. Dit is een van de doelen van leesbegrip
10
11. Bij het tussendoel Alfabetisch principe gaat het erom dat kinderen:
C. weten dat bij ieder klank een teken hoort
A. het alfabet kunnen opzeggen
B. klanken aan tekens kunnen koppelen
11
12. De eerste fase in de schrijfontwikkeling van kinderen is:
B. tekenen
C. ketens letterachtige vormen of letters
A. krabbelen
12
13. Het hardop verklanken van letters is een hulpmiddel bij
A. visuele synthese
B. auditieve synthese
C. auditieve analyse
13
14. De foneem-grafeemkoppeling
C. is hetzelfde als de elementaire leeshandeling
B. houdt in, dat een kind in staat is de letters aan de klanken te koppelen
A. houdt in, dat klanken of fonemen corresponderen met letters of grafemen
14
15. Een kind krijgt een cavia en omdat hij wil weten hoe hij zijn cavia moet verzorgen, gaat hij op zoek naar een boekje over cavia’s. Dit is een goed voorbeeld van:
B. het ontwikkelen van een literaire smaak
C. het bepalen van genres
A. het bepalen van het leesdoel
15
16. Kinderen van 2-4 jaar zitten wat hun leesontwikkeling betreft in
B. de sprookjesleeftijd
C. de heldenleeftijd
A. de Piet de Smeerpoetsfase
16
17. De jeugdbibliotheek hanteert een indeling in A, B, C-boeken. C-boeken zijn bedoeld voor kinderen
B. van 11 jaar en ouder
C. van de middelbare school
A. van 6-8 jaar
17
18. Boeken kunnen voor kinderen veel betekenen. Van Coillie onderscheidt zes basisfuncties van boeken. Een van deze basisfuncties is:
B. de concentratiefunctie
C. de inhoudelijke functie
A. de esthetische functie
commentaren (0)
autorenew
Ajb leeg laten:
Ajb leeg laten:
Ajb leeg laten:
Kleur wijzigen
marineblauw
blauw
groenblauw
grijsgroen
groen
donkerrood
rood
purper
fuchsia
grijs
B
I
U
groot
klein
×
Weet je zeker dat je dit commentaar wilt verwijderen?
Deze commentaar verwijderen
afbreken
Weet je zeker dat je dit commentaar wilt verwijderen?