×
Ontwikkel een quiz
Schrijf fanfiction
Mijn testen
Categorieën
▼
Acteurs
Boeken
Carrière
Cartoon & Manga
Denktesten
EQ Tests
Testen voor fans
Fanfictions
Film
Games en spelletjes
Gezondheid
IQ tests
Kennis
Liefde & relaties
Muziek
Onschuldtesten
Persoonlijkheid
Rijbewijs
Satire / Ironie / LOL
Sterren
Sport
Talen
Top 10 lijstjes
TV series
Sociale medias
Voor mannen
Voor vrouwen
Nieuwe testen
Categorieën
Acteurs
Boeken
Carrière
Cartoon & Manga
Denktesten
EQ Tests
Testen voor fans
Fanfictions
Film
Games en spelletjes
Gezondheid
IQ tests
Kennis
Liefde & relaties
Muziek
Onschuldtesten
Persoonlijkheid
Rijbewijs
Satire / Ironie / LOL
Sterren
Sport
Talen
Top 10 lijstjes
TV series
Sociale medias
Voor mannen
Voor vrouwen
Nieuwe testen
Ontwerp
Ontwikkel een quiz
Mijn testen
Schrijf fanfiction
Kennis en Trivia testen
-»
Economie
Business
23 Vragen - Ontwikkeld door:
Tariq
- Geactualiseerd op:
01.11.2014
- 4.232 keer opgeroepen
1
In het laatste college is business intelligence (BI) vanuit een meer strategisch perspectief bekeken. Welke van de onderstaande stellingen over business intelligence en strategie zijn waar? I. De strategische richting van een organisatie bepaalt welk type business intelligence voor een organisatie het meest geschikt isII. Voor intelligente organisaties is geen minimaal niveau van business intelligence (BI) op alle strategische vlakken noodzakelijk
Uitspraak II. is waar, maar uitspraak I. niet
Uitspraak I. en II. zijn niet beide waar
Uitspraak I. en II. zijn beide waar
Uitspraak I. is waar, maar uitspraak II. niet
2
Welk van de onderstaande uitspraken is niet juist met betrekking tot kritieke succesfactoren (KSFs)?
KSFs zijn geen concreet geformuleerde meetwaarden en dienen daarom verder te worden doorvertaald
Realiseren van KSFs heeft geen direct verband met het realiseren van de visie en strategie van de onderneming
Niet realiseren van de KSFs is het bestaansrecht van de organisatie in de waagschaal leggen
KSFs worden ook wel "stuurindicatoren" genoemd
3
Welke van de onderstaande antwoorden is niet noodzakelijkerwijs kenmerkend voor een data warehouse (DW)? Met de komst van een data warehouse kon data:
Beter beheerst worden
Beter aangeboden worden
Beter toegankelijk gemaakt worden
beter bewaard worden
4
In de klassikale groepsopdracht van college 1 is er gekeken naar welke terugkomende elementen verschillende definities van business intelligence (BI) nu eigenlijk bevatten. Er zijn vier elementen die vaak bleken terug te komen zijn. Hieronder zijn telkens alle vier de elementen in het antwoord opgenomen, maar in een verschillende volgorde. Vraag aan jullie is: wat is de logische, besproken volgorde?
inzicht/kennis --> beslissing/actie --> data --> informatie
Data --> informatie --> inzicht/kennis --> beslissing/actie
beslissing/actie --> data --> informatie --> inzicht/kennis
Informatie --> inzicht/kennis --> beslissing/actie --> data
5
Binnen (de definitie van) business intelligence (BI) zijn drie aspecten besproken. Welke van de onderstaande aspecten is niet aan de orde geweest?
Bi is technologie
Fenomeen
BI AL PROCES
BI als structuur
6
Welke van de onderstaande activiteiten vormt geen onderdeel van de grote BI-cyclus?
Reageren
Delegeren
Verwerken
Registeren
7
Met betrekking tot intelligente organisaties zijn de termen capaciteit, adaptiviteit en sensitiviteit besproken. Wat is de logische volgorde met betrekking tot deze termen, als er wordt gesproken over een oplopende mate intelligentie?
Adaptiviteit, capaciteit, sensitiviteit
Capaciteit, adaptiviteit, sensitiviteit
Capaciteit, sensitiviteit, adaptiviteit
Sensitiviteit, capaciteit, adaptiviteit
8
Niet alle organisaties zijn in staat zichzelf goed en tijdig aan te passen aan de constant veranderende omgeving. Welke van de onderstaande zaken zijn bepalend voor het aanpassingsvermogen van een organisatie?
de drie hierboven genoemde zaken zijn allemaal bepalend
De organisatiestructuur
de sociale en technische infrastructuur
De organisatiecultuur
9
Bepalend voor wat een organisatie met business intelligence (BI) kan en/of wil bereiken is afhankelijk van het zogenaamde ambitieniveau van BI. Indien er sprake is van een intelligente organisatie met een zeer hoog BI-ambitieniveau, dan wil de organisatie door middel van BI:
Coördineren en innoveren
Coördineren en verbeteren
begrijpen en verbeteren
Verbeteren en innoveren
10
In het boek sales- en accountmanagement wordt gesproken over bouwstenen van de salesfabriek (een intelligente (verkoop)organisatie). Om acties te kunnen formuleren die kunnen leiden tot (new) business development is er behoefte aan de juiste informatie, welke voortkomt uit één of meerdere bouwstenen. Welke bouwsteen/bouwstenen is/zijn van belang bij (new) business development?
De bouwstenen "business intelligence en business development" en "klanttevredenheid"
Alleen de bouwsteen "business intelligence en business development"
De bouwstenen "business intelligence en business development" en "concurrentieanalyse"
De bouwstenen "business intelligence en business development" en "klanttevredenheid" en "concurrentieanalyse"
11
Kenmerkend voor het model van Ansoff, dat gebruikt kan worden om logisch na te denken over (new) business development en de (sales) groeistrategie is dat:
Producten en technologieën tegenover elkaar worden uitgezet om groeimogelijkheden te bepalen
Markten en technologieën tegenover elkaar worden uitgezet om groeimogelijkheden te bepalen
Producten en markten tegenover elkaar worden uitgezet om groeimogelijkheden te bepalen
Producten, markten en technologieën tegenover elkaar worden uitgezet om groeimogelijkheden te bepalen
12
Business intelligence (BI) en één of meerdere managementgebieden kunnen aan elkaar raken. Afhankelijk van het BI-ambitieniveau kan er sprake zijn van slechts een samenwerking of een (bijna) volledige integratie. Welke van de volgende managementgebieden is het minst van belang bij een hoog BI-ambitieniveau?
innovatiemanagement
Strategisch management
verandermanagement
Informatiemanagement
13
Business intelligence (BI) is breed toepasbaar binnen een organisatie en kan op vele plekken in een organisatie terugkomen. Het gaat dan vaak om een variant van business intelligence (BI) die, afhankelijk van het (proces)niveau en het toepassingsgebied, een eigen benaming krijgt. Het bedrijf Fictiva is actief in de zuivelmarkt en houdt zich al sinds jaar en dag bezig met business intelligence (BI). Het bedrijf is een optimaal functionerende organisatie, die doorlopend succesvolle productinnovaties doet en zichzelf steeds weer weet uit te lijnen ten opzichte van een steeds veranderende omgeving. Het bedrijf weet zich dan ook al jaren zonder enige problemen staande te houden in de zeer competitieve markt waarin zij actief is. Wat is de meest waarschijnlijke variant van business intelligence (BI), die door het bedrijf Fictiva wordt toegepast?
Market intelligence
Customer intelligence
competitive intelligence
Strategic intelligence
14
Het onderzoeksbureau Forrester heeft onderzoek gedaan naar waarom bedrijven zich bezighouden met business intelligence (BI). Wat is volgens dit onderzoek de belangrijkste door bedrijven genoemde reden om aan business intelligence (BI) te doen?
hogere omzet realiseren
Beter beslissingen kunnen nemen
Concurrentievoordeel behalen
Sneller ontdekken van trends
15
StatLine is de elektronische databank van het CBS. In deze database zijn enorm veel cijfers over allerlei verschillende themas en branches beschikbaar. Ook kan de gebruiker van StatLine zelf online tabellen en grafieken samenstellen. De informatie van StatLine is gratis en gemakkelijk te printen en te downloaden. StatLine is te kwalificeren als een:
(semi)-gestructureerde, externe bron
ongestructureerde, interne bron
Ongestructureerde, externe bron
(semi)-gestructureerde, interne bron
16
Om de juiste gegevensbron te kiezen moet zoveel als mogelijk met allerlei aspecten rekening worden gehouden. Welk van onderstaande aspecten is niet relevant bij de keuze voor een gegevensbron?
Nauwkeurigheid
Granulariteit
Reciprociteit
Vergelijkbaarheid
17
E-commerce bedrijf "Fast and furious" verkoop online hardrock t-shirts van bekende hardrockbands. Volgens de algemene voorwaarden van het bedrijf is het toegestaan om achteraf te betalen, maar wel binnen 14 dagen na verzending. Aangezien het drukken van de t-shirts en de logistiek ervan is uitbesteed, worden de t-shirts en de factuur separaat verzonden. Het gevolg is dat de t-shirts vaak later bij de klant aanwezig zijn dan de factuur. De "verzenddatum" op de pakbon bij het pakketje (voortkomend uit het logistieke systeem) en de "verzenddatum" op de factuur (voortkomend uit het facturatiesysteem) zijn vaak dan ook verschillend. Voor de klant leidt dit tot verwarring: wat is nou precies 14 dagen na verzending? Het begrip "verzenddatum" is hier niet eenduidig te interpreteren, iets wat kenmerkend is voor een:
Anoniem
Synoniem
Polyniem
Homoniem
18
Als medewerkers als gegevensbron worden gehanteerd, dan moet er rekening worden gehouden met zogenaamde "mentale modellen". Welk van het onderstaand antwoord is niet van toepassing op een "mentaal model"?
Een mentaal model is een vooronderstelling over hoe de wereld eruitziet
Een mentaal model weerhoudt iemand ervan in te zien, wat anderen allang doorhebben
Een mentaal model is gemakkelijk te veranderen
Een mentaal model komt vaak voor bij managers
19
Bij datamodellering worden verschillende termen soms door elkaar gebruikt. Het kan ook zijn dat er sprake is van een andere gebruikte term vanwege de functie van de variabele. "Aantal verkocht" kan daarom verschillend betiteld worden. Welke betiteling zal "aantal verkocht" in elk geval niet krijgen?
Basiseenheid
Feit
Benchmark
Berekende eenheid
20
Welke van de onderstaande antwoorden is niet van toepassing op een dimensie?
Een dimensie is alles waar "per" voor gezet kan worden
Een dimensie biedt context aan een andere variabele
Een dimensie is het perspectief van waaruit naar een andere variabele wordt gekeken
Een dimensie is een kwantitatieve variabele die aspecten van een bepaald prestatiegebied van de totale bedrijfsvoering beschrijft
21
Om uit een overkill aan gegevens de juiste inzichten te verkrijgen, wordt vaak de techniek van multidimensionale analyse toegepast. Welk van de volgende antwoorden is niet relevant bij deze analysetechniek?
Driedimensionaal (3D)
OLAP
Kubussen
Slice and dice
22
Door middel van de Balanced Scorecard wordt de strategie van een organisatie doorvertaald naar alle bedrijfsprocessen en meetbaar gemaakt (KSFs, KPIs). Om een organisatie beter te besturen en te ontwikkelen zullen bedrijfsprocessen begrepen, geoptimaliseerd en geïnnoveerd moeten worden. Welke type BI is hiervoor het meest geschikt?
Strategische business intelligence
Business activity monitoring (BAM)
Corporate performance management (CPM
Basic business intelligence
23
Om ervoor te zorgen dat de juiste mate van detail in het data warehouse aanwezig is, dient de mate van detail van de gegevens die worden opgeslagen te worden bepaald. Welk van de onderstaande antwoorden is correct?
Realtime informatie over bestellingen, bestedingen, fouten in productieprocessen en voorraadhoogtes
Inzicht krijgen in de wensen/behoeften van klanten en klantgedrag (afnamepatronen) om zo een band met ze te ontwikkelen
Perfecte afstemmingen van vraag en aanbod in de keten, waardoor voorraden beperkt kunnen blijven en service naar klanten op niveau blijft of kan verbeteren
Analyse van geaggregeerde marktinformatie: analyse ontwikkeling marktaandeel, analyse van productportfolio, analyse groei productgroep, analyse van de effectiviteit van marketingcampagnes
commentaren (0)
autorenew
Ajb leeg laten:
Ajb leeg laten:
Ajb leeg laten:
Kleur wijzigen
marineblauw
blauw
groenblauw
grijsgroen
groen
donkerrood
rood
purper
fuchsia
grijs
B
I
U
groot
klein
×
Weet je zeker dat je dit commentaar wilt verwijderen?
Deze commentaar verwijderen
afbreken
Weet je zeker dat je dit commentaar wilt verwijderen?