Handelingsgerichte diagnostiek, orthopedagogische hulpverlening

star goldstar goldstar goldstar goldstar greyFemaleMale
21 Vragen - Ontwikkeld door: Milou Eichelsheim - Ontwikkeld op: - 133 keer opgeroepen

Oefenvragen bij het vak handelingsgerichte diagnostiek, onderwijseenheid orthopedagogische hulpverlening

  • 1
    Hoe verwoord ik wat ik ervaar? is een ... hulpvraag
    Onderkennende
    Verhelderende
    Indicirende
    Verklarende
  • 2
    In de probleemanalyse van de Diagnostische Cyclus hoort de volgende vraag:
    Verklarende
    Onderkennende
    Verhelderende
    Indicerende
  • 3
    De strategiefase van HGD is de ... van de DC:
    Klachtenanalyse
    Probleemanalyse
    Verklaringsanalyse
    Indicatieanalyse
  • 4
    Stelling 1: Bij HGD is de diagnose een doel op zich, een middel om verantwoord te kunnen adviseren
    Stelling 2: De diagnostiek is pas afgerond wanneer de cliënt het advies wenselijke en bruikbaar vindt
    Beide onjuist
    Stelling 1 is juist, stelling 2 is onjuist
    Stelling 1 is onjuist, stelling 2 is juist
    Beide juist
  • 5
    Welk model(len) speelt een cruciale rol bij HGD?
    Het transactionele model van Sameroff en Chandler en het ecologisch model van Bronfenbrenner
    Het ecologisch model van Bronfenbrenner
    Het transactionele model van Sameroff en Chandler
  • 6
    Wat houdt de goodness of fit in?
    Beide zijn juist
    De mate waarin de verwachtingen en de eigenschappen van de ouder afgestemd zijn op de capaciteiten, motivatie en gedragsstijl van het kind
    Het doelbewust afstemmen van de onderwijsleersituatie op verschillen tussen leerlingen in dezelfde groep
  • 7
    Wat wordt er verstaan onder adaptief onderwijs?
    Professionele inventiviteit
    Kennis van ontwikkelings- en leergebieden en methodieken
    Didactiek
    Een combinatie van kennis en vaardigheden
  • 8
    Positieve factoren zijn:
    Factoren waarvan de diagnost denkt dat ze bijdragen tot een positieve ontwikkeling van het kind
    Factoren waarvan de omgeving van het kind vindt dat het een bijdragen levert aan de ontwikkeling van het kind
    Factoren waarvan empirisch is aangetoond dat ze het kind beschermen tegen negatieve risicofactoren
  • 9
    Alle fasen van HGD moeten doorlopen worden, wil er een goed advies als resultaat zijn:
    Juist
    -
    Onjuist
  • 10
    Klachten zijn niet ...
    Subjectief
    Objectief
    -
  • 11
    Uit het integratief beeld komt het volgende naar voren:
    Wat er moet gebeuren om problemen te doen verdwijnen of verminderen
    Indicaties en contra-indicaties
    Een vertaling van de diagnose naar het advies
  • 12
    Er wordt aan het eind van de adviesfase altijd een handelingsplan opgesteld:
    Juist
    -
    Onjuist
  • 13
    Welke fasen zijn vereist bij HGD?
    Fase 1 en 4
    Fase 1 en 3
    Fase 1 en 2
  • 14
    HGD is een hypothesetoetsend model.
    Onjuist
    Juist
    -
  • 15
    Wie is de cliënt bij HGD?
    Diegene die daadwerkelijk contact opneemt met de diagnost met het verzoek aandacht te besteden aan de problematiek
    De school, de ouder en het kind die betrokken zijn bij HGD
    Diegene waarop het diagnostisch onderzoek betrekking heeft
  • 16
    Wat houdt de locus of control in?
    De mate waarin de client denkt de belastende factor te kunnen beïnvloeden
    De mate waarin de omgeving denkt de belastende factor te kunnen beïnvloeden
    De mate waarin de diagnost denkt de belastende factor te kunnen beïnvloeden
  • 17
    De diagnostische vraagstelling is altijd open geformuleerd?
    Onjuist
    -
    Juist
  • 18
    Wat houdt probleemgedrag in?
    Dat wat de ouder als ongunstig beschouwt
    Dat wat de school als ongunstig beschouwt
    Dat wat de diagnost als ongunstig beschouwt
  • 19
    Wat zijn attributies?
    Mogelijke oplossingen die uitgevoerd kunnen worden
    Mogelijke oplossingen die al geprobeerd zijn
    Factoren waaraan iemand het gedrag of een gebeurtenis toeschrijft
  • 20
    Operationaliseren is het omzetten van begrippen in objectief observeerbarre gedragingen?
    Juist
    Onjuist
    -
  • 21
    Bij onderzoek is het van belang om te letten op; de betrouwbaarheid, validiteit, objectiviteit en normering. Deze vier punten samen worden ook wel ... genoemd?
    Psychometrische criteria
    Operationaliserende criteria
    Praktische criteria