Handelingsgerichte diagnostiek, orthopedagogische hulpverlening

star goldstar goldstar goldstar goldstar greyFemaleMale
21 Vragen - Ontwikkeld door: Milou Eichelsheim - Ontwikkeld op: - 68 keer opgeroepen

Oefenvragen bij het vak handelingsgerichte diagnostiek, onderwijseenheid orthopedagogische hulpverlening

  • 1
    Hoe verwoord ik wat ik ervaar? is een ... hulpvraag
    Indicirende
    Verhelderende
    Onderkennende
    Verklarende
  • 2
    In de probleemanalyse van de Diagnostische Cyclus hoort de volgende vraag:
    Verklarende
    Verhelderende
    Onderkennende
    Indicerende
  • 3
    De strategiefase van HGD is de ... van de DC:
    Verklaringsanalyse
    Indicatieanalyse
    Klachtenanalyse
    Probleemanalyse
  • 4
    Stelling 1: Bij HGD is de diagnose een doel op zich, een middel om verantwoord te kunnen adviseren
    Stelling 2: De diagnostiek is pas afgerond wanneer de cliënt het advies wenselijke en bruikbaar vindt
    Beide juist
    Stelling 1 is onjuist, stelling 2 is juist
    Stelling 1 is juist, stelling 2 is onjuist
    Beide onjuist
  • 5
    Welk model(len) speelt een cruciale rol bij HGD?
    Het transactionele model van Sameroff en Chandler
    Het ecologisch model van Bronfenbrenner
    Het transactionele model van Sameroff en Chandler en het ecologisch model van Bronfenbrenner
  • 6
    Wat houdt de goodness of fit in?
    De mate waarin de verwachtingen en de eigenschappen van de ouder afgestemd zijn op de capaciteiten, motivatie en gedragsstijl van het kind
    Het doelbewust afstemmen van de onderwijsleersituatie op verschillen tussen leerlingen in dezelfde groep
    Beide zijn juist
  • 7
    Wat wordt er verstaan onder adaptief onderwijs?
    Professionele inventiviteit
    Didactiek
    Een combinatie van kennis en vaardigheden
    Kennis van ontwikkelings- en leergebieden en methodieken
  • 8
    Positieve factoren zijn:
    Factoren waarvan empirisch is aangetoond dat ze het kind beschermen tegen negatieve risicofactoren
    Factoren waarvan de diagnost denkt dat ze bijdragen tot een positieve ontwikkeling van het kind
    Factoren waarvan de omgeving van het kind vindt dat het een bijdragen levert aan de ontwikkeling van het kind
  • 9
    Alle fasen van HGD moeten doorlopen worden, wil er een goed advies als resultaat zijn:
    Juist
    -
    Onjuist
  • 10
    Klachten zijn niet ...
    -
    Subjectief
    Objectief
  • 11
    Uit het integratief beeld komt het volgende naar voren:
    Indicaties en contra-indicaties
    Een vertaling van de diagnose naar het advies
    Wat er moet gebeuren om problemen te doen verdwijnen of verminderen
  • 12
    Er wordt aan het eind van de adviesfase altijd een handelingsplan opgesteld:
    Juist
    -
    Onjuist
  • 13
    Welke fasen zijn vereist bij HGD?
    Fase 1 en 3
    Fase 1 en 2
    Fase 1 en 4
  • 14
    HGD is een hypothesetoetsend model.
    Onjuist
    Juist
    -
  • 15
    Wie is de cliënt bij HGD?
    Diegene waarop het diagnostisch onderzoek betrekking heeft
    De school, de ouder en het kind die betrokken zijn bij HGD
    Diegene die daadwerkelijk contact opneemt met de diagnost met het verzoek aandacht te besteden aan de problematiek
  • 16
    Wat houdt de locus of control in?
    De mate waarin de omgeving denkt de belastende factor te kunnen beïnvloeden
    De mate waarin de diagnost denkt de belastende factor te kunnen beïnvloeden
    De mate waarin de client denkt de belastende factor te kunnen beïnvloeden
  • 17
    De diagnostische vraagstelling is altijd open geformuleerd?
    Onjuist
    Juist
    -
  • 18
    Wat houdt probleemgedrag in?
    Dat wat de ouder als ongunstig beschouwt
    Dat wat de diagnost als ongunstig beschouwt
    Dat wat de school als ongunstig beschouwt
  • 19
    Wat zijn attributies?
    Factoren waaraan iemand het gedrag of een gebeurtenis toeschrijft
    Mogelijke oplossingen die al geprobeerd zijn
    Mogelijke oplossingen die uitgevoerd kunnen worden
  • 20
    Operationaliseren is het omzetten van begrippen in objectief observeerbarre gedragingen?
    Onjuist
    -
    Juist
  • 21
    Bij onderzoek is het van belang om te letten op; de betrouwbaarheid, validiteit, objectiviteit en normering. Deze vier punten samen worden ook wel ... genoemd?
    Psychometrische criteria
    Praktische criteria
    Operationaliserende criteria